Siirry pääsisältöön

Rantakuntoon --> Aloitustilanne & ensimäisen viikon ohjelma

En tiedä kiinnostaako teitä lukea muuta kun heppapostauksia, mutta nyt olisi vuorossa taas rantakuntoon-projektiini liittyen postausta luvassa. Nyt ajattelin miettiä ihan postauksen muodossa tämän hetkistä kuntoani eli aloitustilannettani. Voisin väittää olleeni vuosi sitten keväällä/kesällä paremmassa kunnossa kun nyt. Tein silloin ahkerammin kotona lihaskuntoa kohottavia liikkeitä, pääasiassa vatsoja ja punnerruksia. Ja ratsastin ahkerasti, melkein joka päivä, joskus jopa kahdestikkin päivän aikana. Tämän hetkiseen elämääni ei kuulu ratsastus, eikä ole säännöllisesti kuulunutkaan enää moneen kuukauteen. 

Ennen ratsastus oli mulle pääasiallinen liikunta muoto ja ratsastaessa hikoilin useamman kerran viikossa. Nyt kun tämä liikuntamuoto on suljettu pois, jatkoin elämääni samanlaisena kun silloin kun ratsastin, ilman ratsastusta vain. Nyt oon sitten pikkuhiljaa alkanut käsittämään että multahan on siis ihan oikesti lähtenyt lihasta ja voimaa. Ei sitä nyt ikinä ole liikaa ollut, mutta siihen mitä on ollut niin eipä ole enää. Kun hiihtolomalla ratsastin parikertaa Sulkulla huomasin heti kuinka jalat tulivat kipeiksi. Ja viime kesänä mulla oli vielä vatsalihakset, mutta eipä ole enää!:( Nyt olisi siis tarkoitus saada näitä kadotettuja lihaksia takaisin ja kohottaa kuntoa lenkkien avulla. 
Viikko 1


Viikko 1

Maanantai- 
Vatsalihakset: 20 ''sit-ups'', 8 rutistusta, 8 jalan nostoa, 12s lankku.
Punnerrukset: -
Kyykyt: 55kpl
Treenin jälkeen: kun aloitin tekemään vatsoja nii kyllä tuntui vaikkei määrä päätä huimannutkaan... mutta tein liikkeet kunnolla vatsoilla että saisin tulosta enkä yrittänyt huijata itseäni! Kyykyt menivät aika helposti eikä niissä ilmennyt ongelmia!

Tiistai-
Vatsalihakset: 25 ''sit-ups'', 10 rutistusta, 10 jalan nostoa, 15s lankku.
Punnerrukset:  Sarja 1. 10, sarja 2. 12, sarja 3. 8, sarja 4. 8, sarja 5. max (väh. 12)
Kyykyt: 60kpl.
Treenin jälkeen: aloitin punnerruksilla ja muuten olis jaksanut ihan helposti mutta ranteisiin sattu tosi paljon! Onko muilla tälläisiä ongelmia? seuraavaksi tein vatsat ja en saanut niitä tuntumaan yhtään niin paljon kun eilen :o tein mielestäni liikeet ihan oikein ja  rutistuksissakin oikeasti käytin vatsalihaksia, mutta tunne ei vain ollut enää sama. Ja lopuksi kyykyt! Koko päivän sattunut reisiin kun on rampannut koulussa portaita edes takaisin ja istunut alas  tai noussut. Tein kyykyt kahdessa sarjassa eka 30 tauko ja 30 kyykkyä. Ekat 30 meni helposti mutta tauon jälkeen sattui aika paljon reisiin. Sinnikkäästi kyykkäsin loppuun asti ja sen jälkeen venyttelin jalat ja sain kivun lähtemään hetkeksi. 

Keskiviikko-
Vatsalihakset: -.
Punnerrukset:-
Kyykyt: -
Muuta: Lenkki
"Treenin jälkeen:" tätä ei nyt lasketa varsinaiseksi treeniksi, mutta en käynyt edes lenkillä. Kaikki aika meni tallilla ponien kanssa agility juttuja harjoitellen.  Ja illalla tuli vielä venyteltyä reisiä kunnolla ja jalkoja muutenkin.

Torstai-
Vatsalihakset:  30''sit-ups'', 12 rutistusta, 12 jalan nostoa, 20s lankku.
Punnerrukset:  Sarja 1. 11, sarja 2. 15, sarja 3. 9, sarja 4. 9, sarja 5. max (väh.13 )
Kyykyt: 70kpl.
Treenin jälkeen: nyt täytyy myöntää että en muista torstain treenistä mitään kun kirjotan tätä lauantai illalla. Kyllä mä ton treenin tein, muistaakseni aika illalla. Alkuviikon mokasta viisastuneena venyttelin kunnolla jalat ja näin ollen sain ehkäistyä seuraavan päivän jalkakivun. Punnerruksissa muistan että ranteisiin sattu tosi paljon.

Perjantai-
Vatsalihakset: 35 ''sit-ups'', 15 rutistusta, 15 jalan nostoa, 25s lankku.
Punnerrukset: -
Kyykyt: 75kpl.
Muuta: koululiikunta
Treenin jälkeen: nyt hävettää, omien menojen takia en kerinnyt tekemään päivän treeniä. :/ päivän ainut liikunta siis oli koululiikunta, jossa meillä oli tanssia. Tanssiminen oli oikein kivaa ja hauskaa vaihtelua. Sen jälkeen myös venyteltiin.  

Lauantai-
Vatsalihakset:  40''sit-ups'', 20 rutistusta, 20 jalan nostoa, 30s lankku.
Punnerrukset:  -
Kyykyt: 80kpl
Treenin jälkeen: koska en eilen tehnyt treeniä päätin tehdä sen myös lauantaina. Pienenä kostona itselleni... kieltämättä oli jokseenkin rankkaa tehdä 75 sit-upsia ja ehkä jopa vähän huijasin itseäni, sori!:/ lankutukset menin suoraa putkeen ja kyykyt meinasivat olla lupussa ongelmallisia. Kaikista kumminkin selvittiin kunnialla. Loppuun vähän venyttelyjä, jotka jälkikäteen ajatellen olisivat voineet olla myös huolellisemmat. 

Sunnuntai-
Vatsalihakset: -
Punnerrukset:  Sarja 1. 14, sarja 2. 14, sarja 3. 10, sarja 4. 10, sarja 5. max (väh.15 )
Kyykyt: -
Muuta- Lenkki
Treenin jälkeen: Tänään ei ollut rankat treenit kun oli vain punnerrukset. Ja lenkille en saanut itseäni taaskaan lähtemään. Ensiviikolla lupaan käydä ainakin kaksi kertaa parinkilsan lenkillä. Sunnuntaina huomasin että selkälihakseni ovat vähän jumissa ja mielessä kävi joskos se olisi tullut eilisestä lankuttamisesta.

Tää kuva on varmaan kopioitu fecebookistä, hymyhuulet-sivulta. ;)

Nyt on siis ensinmäisen viikon treeni takana, vähän oli laiskuutta ilmassa koko viikon ajan. Kumminkin selvittiin ja mielestäni ihan kohtalaisesti. Toivotaan että treenimotivaatio paranee sitä mukaan mitä pitemmälle päästään. Ruokatotottumuksiani en ole vielä päässyt muuttamaan kun oma kuri ei riitä siihen. Sen takia haluaisin muuttaa vähän ruokailutottumuksiani koska syön aika paljon pullaa ja vaaleaa leipää ja kaikkea muuta vähemmän terveellistä mm. karkkia ja keksejä. Ja jos ruokavalio ei oo kohdillaan ei pelkällä lihastreenillä saa kunnon lihaksia, saatikka sitten niitä näkymään. Ensiviikolla taas tulossa vastaavan laista postausta. 

Olisiko kellään ideoita bannerin suhteen? Itselläni ei ole yhtään mitään ideaa. :o Aivot vaan lyö tyhjää... Kun haluaisin ainakin väliaikaisesti banneriin myös ripauksen lihaskuntojuttua ja sitten heposia. Onnistuuko näiden yhdistämien teidän mielestänne mitenkään vai pidetäänkö benneri ihan vain heppa aiheisena? Saa kertoa omia mielipiteitä ja vinkkejä. :)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pieni kertaus alkuvuodesta

c. Jessica Ravantti Paljon on tapahtunut viime kuukausien aikana kun en ole blogiin mitään kirjoitellut. Silti kun tarkemmin miettii mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut ja kamerakin on saanut nukkua talviuntaan rauhassa. Ajattelin tähän postaukseen listata mieleen tulevia asioita alkuvuodelta, sen isommin yksittäisistä kerroista kertomatta.  Roosa tosiaan oli mun mukana Ypäjällä 1.1.-6.4.2017. Meillä oli (tai olisi se vieläkin) maneesikortti ja näin ollen saatiin käyttää Hevosopiston maneeseja vapaasti. Melko ahkerasti kulutettiin maneesien uria, mutta maastoiltiin myös useimmiten kerran tai kaksi viikkoon. Ypäjällä oli kiva maastoilla kun polkuja lyötyi ja oli ylä- ja alamäkeä vaikka kuinka. Kertaakaan ei taidettu (onneksi) törmätä peuroihin.  Sonjalle ostettiin oma hevonen maaliskuun alussa. Pieni eestinhevostamma Viola. Itsekkin olen päässyt muutaman kerran Violalla ratsastamaan ja voin sanoa, että en osaa ratsastaa kyseisellä hevosella sitten yhtään.. Oma käte

Rantakuntoon---> Aloitus

Pienikärpänen heräsi kun kevään ensinmäiset lämpimät auringon säteet lämmittivät sen talven aikana jäykistämiä siipiä. Pienikärpänen räpytteli siipiänsä ja oikoi jalkojaan. Sen jälkeen pikkukärpänen lähti suristen lentoon ja lensi nuoren tytön luo. Pikkukärpänen istatti tytön olkapäälle ja puraisi tätä pienesti. Seuraavana päivänä pikkukärpänen näki tytön tekevän jumppamatolla vatsalihaksia. Sen jälkeen pikkukärpänen sulki silmänsä ja päätti jatkaa työtänsä taas seuraavana aurinkoisena päivä, vielä oli liian aikaista jatkaa... Tänään muhun iski kauhea treenamisinto! Kännykällä sitten selasin netissä erilaisia sivustoja ja lyösin tälläisen kivan sivuston, jossa oli 30 päivän vatsalihashaaste. Kirjoittelin sen sitten ylös ihan vihkoon asti, etten unohda sivuston osoitetta. Etsin myös 100 punnerrusta kuudessa viikossa -ohjelman kin, johon olen törmännyt myös ennemmin ja koska nämä kaksi liikettä ovat pääasiassa yläkroppaan etsin myös jotain kyykkyaiheista ja löysin tälläisen 31 päi

Jouluaaton jouluntoivotukset

Toivottavat: Sanna, Roosa, Rontti ja Pixi!